Kliki, et kuulata märgitud teksti
Jäta menüü vahele

Harjutusvara testid

Harjutusvara komplekti kuuluvad enesehinnangu küsimustik ja neli testi: lähtetaseme kaardistamise test ja kolm vahetesti. Testid on kohandatud eesti keelele, võttes aluseks J. Hasbroucki ja R. Parkeri koostatud “Quick phonics screener” kolmanda versiooni.

Harjutusvara testide komplekt ei ole valideeritud instrument. Jagame esimest versiooni ning kutsume kõiki huvilisi seda kasutama ja kommenteerima. Kui olete huvitatud koostööst, võtke ühendust: dysleksia@lugemisyhing.ee.

Testide eesmärk

Lähtetaseme kaardistamise testi eesmärgiks selgitada välja õpilase lugemisoskuse lähtetase. Vahetestide eesmärgiks koguda tagasisidet õpilase arengu kohta harjutusvara läbimisel ja analüüsida edasijõudmist.  Lisaks on kõikide testide ühiseks eesmärgiks lihtsustada edasise õppetöö planeerimist ja toetada õpetaja, õpilase ja kodu koostööd.  Enesehinnangu küsimustiku eesmärk on anda õpilasele võimalus läbi mõelda, kuidas ta end lugemisega seotud ülesandeid tehes tunneb ja jälgida hinnangu muutust harjutusvara läbimise ajal.

Lähtetaseme kaardistamise testi abil hinnatakse õpilase lugemisoskuse lähtetaset ja see on soovitatav viia läbi enne harjutusvaraga tööle asumist. Ülejäänud testid tehakse pärast iga harjutusvara osa läbimist. Testi number vastab harjutusvara osa numbrile.

Testidel puuduvad vanuselised normid, mistõttu tulemuste alusel ei saa öelda, kas oskused on eakohased või sellest madalamad või kõrgemad: testi tulemused on võrreldavad ainult õpilase enda eelmiste sooritustega. On eeldatud, et laps on saanud lugemise algõpetust.  Võib tunduda, et lähtetaseme kaardistuse test on liialt nõudlik, seda just lugemisraskusega õpilasele. Tuleb aga meeles pidada, et testid on mõeldud lapse arengu jälgimiseks ja eeldus on, et harjutamise tulemusena on iga testiga näha lugemisoskuste arengut. 

Testide sisu

Kõik testid on ühesuguse struktuuriga ja nendes kasutatud keeleline materjal läbivalt samal tasemel. Testide eesmärk ei ole saada ülevaadet õpilase keelepädevusest tervikuna. Testülesannete valikul on lähtutud sorava lugemise kujunemiseks vajalikest osaoskustest. Testides esitatud ülesannete raskusaste tõuseb nii ühe ülesande sees kui ka iga järgneva ülesandega.

Ühe testi läbimiseks kulub umbes 15–20 minutit. Testi läbiviimiseks on soovitatav valida vaikne ruum, kus keegi õpilast ei segaks. Testi ülesanded läbitakse testis esitatud järjekorras. Soovitatav on läbi teha kõik testi ülesanded, ka need, milles eelmise testi tegemise ajal saadi maksimumpunktid. Alates 2. klassist on soovitatav alustada 3. ülesandest.  Sellisel juhul tuleb koondtabelisse märkida 1. ja 2. ülesande eest maksimumpunktid. 

NB! Kõik testid teeb õpilane õpetajaga üks ühele. Töökorraldused tuleb lapsele ette lugeda.

Lae harjutusvara testid ja lisad alla siit:

  • JUHENDMATERJAL
  • ESIMENE TEST (LÄHTETASEME KAARDISTUS)
  • TEINE TEST
  • KOLMAS TEST
  • NELJAS TEST
  • ENESEHINNANGU KÜSIMUSTIK
  • TESTIDE LISAD

Kliki, et kuulata märgitud teksti