Kliki, et kuulata märgitud teksti
Jäta menüü vahele

Harjutusvara kasutusjuhend

Käesoleval veebilehel olev harjutusvara komplekt on mõeldud lugemisraskusega, sh düsleksiaga õpilaste lugemisoskuse arendamiseks. Harjutusvara sisaldab 135 tunnikava ning selle eesmärgiks on pakkuda struktureeritud, sidusat ja tõenduspõhist õppematerjali lastele, kelle lugemisoskuse areng on võrreldes eakaaslastega olnud aeglane.

Tegemist on avatud juurdepääsuga õppevaraga. Kõik soovijad võivad seda kasutada viidates asjakohaselt. Materjali ei ole lubatud kasutada ärilistel eesmärkidel ilma autorite eelneva kirjaliku nõusolekuta.

Kellele on harjutusvara mõeldud?

Harjutusvara on täiendavaks töövahendiks eelkõige õpetajatele ja tugispetsialistidele (eripedagoogid, logopeedid, abiõpetajad) koolieelses lasteasutuses ja I kooliastmes. Soovi korral saavad seda kasutada ka lapsevanemad. Harjutusvara on mõeldud kasutamiseks töös lastega, kellel hoolimata saadud õpetusest ilmneb võrreldes eakaaslastega mahajäämus lugemisoskuse omandamisel, eriti fonoloogilisi oskusi nõudvates ülesannetes. Harjutusvara võib kasutada igas vanuses lastega, kuid loetavate tekstide sisu, harjutused ja enesehinnangu jälgimise küsimustik on koostatud silmas pidades põhiliselt 7–9-aastaseid lapsi.

Harjutusvara on mõeldud töötamiseks lapsega üks ühele või väikese rühma suhteliselt sarnase lugemisoskuse tasemega õpilastega. Harjutusvara ei ole mõeldud lugema õpetamiseks kogu klassiga koos. Harjutusvara ei hõlma kõiki riikliku õppekavaga kehtestatud teadmisi ja oskusi, samuti ei ole tegemist lihtsustatud õppekava jaoks loodud õppevaraga.

Lae harjutusvara kasutusjuhend alla siit:

Erelt, M.; Erelt, T. ja Ross, K. (2020) Eesti keele käsiraamat. Tallinn, EKSA.

Karlep, K. (1987). Kirjutamise ja lugemise õpetamise teoreetilisi küsimusi. Nõukogude Kool, 5, 38-41.

Karlep, K. ja Kontor, A. (2011) Kuulates lugema. Tartu: Studium.

Kontor, A. ja Karlep, K. (2020) Aabitsa ja töövihikute kasutamise üldised põhimõtted. Õpetajaraamat. Tartu, Studium.

Kontor, A. ja Plado, K. (2007 – 2013) Kirjutades kirjutama. 1 – 3. vihik. Tartu, Studium.

Kula, P. (2021 – 2023) Mina loen ja kirjutan 1 – 2. Tallinn, Koolibri.

Lerkkanen, M.-K. (2007) Lugema õppimine ja õpetamine. Tartu: TÜ Kirjastus.

Lukanenok, K. (2012) Lugemisraskuse risk ja selle väljaselgitamine koolieelses eas. Eripedagoogika, 40, 91-100. Tallinn: Eesti Eripedagoogide Liit

Mäses, K., & Varandi, M. (2014) Lustiga lugema, kribinal kirjutama. Tallinn, Koolibri

Padrik, M. & Hallap, M. (2008) Keel ja kõne: Kuulamine ja kõnelemine, lugemine ja kirjutamine. Rmt. E. Kikas (toim.). Õppimine ja õpetamine koolieelses eas (lk 276-302). Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus.

Soodla, P. ja Palu, A. (2022) Kuidas loevad ja arvutavad kooliteed alustavad lapsed? Õpetajate Leht, 9. sept. 2022.

Kliki, et kuulata märgitud teksti