Kliki, et kuulata märgitud teksti
Jäta menüü vahele

Harjutusvara koostamise põhialused

Harjutusvara loomisel on aluseks võetud Eesti eripedagoogika traditsioon, valdkonna tänapäevased teadusuuringud ja maailmapraktika.

Harjutusvara on koostatud:

  • astmeliselt: harjutuste raskusaste tõuseb järk-järgult ja iga uus osa võtab arvesse ning rakendab õpitut ja lapse lugemisoskuse eeldatavat arengut;
  • süsteemselt: lugemiseks vajalikke oskusi esitatakse kindlaksmääratud järjestuses, st alustatakse lihtsamatest oskustest ja kategooriatest ning liigutakse järjest raskemate juurde; 
  • paindlikult: harjutamist on võimalik alustada lähtuvalt iga lapse tasemest ja vajadustest ning materjali saab läbida tunnikavade või teemade kaupa; 
  • eesti keele iseärasusi arvestades: silpide ja sõnade valikul ning jutukeste koostamisel on arvestatud eesti keele spetsiifiliste iseärasustega, rõhulis-rütmilise struktuuriga, väldete ja laadivaheldusega ning sõnade muutmise põhimõtetega.

Harjutusvara sisaldab ülesandeid, mis arendavad:

  • fonoloogilist teadlikkust (sh hääliku-tähe vastavus ja operatsioonid nendega nagu nt häälikute ärajätmine, hääliku asukoha määramine, teistest pikema hääliku leidmine);
  • sõnade kokku lugemise oskust (sõnade rõhulis-rütmiline struktuur, häälikutest sõnade sünteesimine, sõna tähenduse mõistmine);
  • sõnade kiiret kokku lugemist ja äratundmist (sh sageli kasutatavad lühikesed sõnad);
  • sõnade ühendamist sõnaühenditeks ja lauseteks;
  • keelendite ja keerulise konstruktsiooniga sõnade lugemist;
  • sõnaühendite, lausete ja juttude lugemist ning mõistmist.

Lisaks sisaldab iga tund ka erinevaid kirjutamisülesandeid, millel on harjutusvaras lugemisoskust toetav ja kinnistav eesmärk. Harjutusvaras ei ole eraldi ülesandeid peenmotoorika ja kirjatehnika arendamiseks. Eesti keeles on ilmunud väga häid peenmotoorika harjutamise materjale, mida soovitame lisaks kasutada, kui lapsel on märkimisväärseid raskusi kirjutamisel ja kirjutamisprotsessis vilumuse saavutamisel.

Harjutusvara kasutamise eesmärk on võimaldada lapsel saada enesekindlaks ja soravaks lugejaks, kes mõistab loetut. Harjutusvara kasutamise kaugem eesmärk on saavutada lugemisoskuse tase, mis võimaldab lapsel lugemist nautida. Väga väheste lugemistehniliste oskuste korral (lugemise õigsus, kiirus, lugemisviis) on lapsel raske pöörata tähelepanu loetud teksti mõistmisele.

  • Märkus

Harjutusvara ei hõlma kõiki riikliku õppekavaga kehtestatud teadmisi ja oskusi, samuti ei ole tegemist lihtsustatud õppekava jaoks loodud õppevaraga.

Harjutuste keeleline materjal harjutusvara osade kaupa

1. OSA

  • täishäälikud (AEIOU);
  • suluta kaashäälikud (L, M, N, R, S) ning nendest moodustatud silpide ja sõnade lugemine;
  • sõnade, lausete, juttude lugemine.

2. OSA

  • täishäälikud (Õ, ÄÖ, Ü);
  • suluta kaashäälikud (HJV);
  • sulghäälikud (KP, T) ning nendest moodustatud silpide ja sõnade lugemine;
  • sõnade, lausete, juttude lugemine.

3. OSA

  • liitsõnade, lühikeste ja sageli korduvate sõnade lugemine;
  • eri väldetes sõnade lugemine;
  • juttude lugemine.

Harjutusvara osade eesmärgid:

  • kujundada ja tugevdada hääliku ja tähe vahelisi seoseid;
  • arendada oskust leida sõnast häälikuid ja tähti;
  • määrata häälikute ja tähtede asukohta sõnas;
  • harjutada silpide, sõnade, sõnaühendite, lausete ja juttude lugemist;
  • harjutada silpide liitmist sõnadeks, sõnade liitmist sõnaühenditeks, sõnade ja sõnaühendite sobitamist lausetesse;
  • harjutada valdavalt I- ja III-välteliste sõnade lugemist;
  • suurendada oskust loetut mõista ja sobilikult rakendada;
  • arendada lausete ja jutukeste lugemise soravust;
  • suurendada lugemise kiirust, õigsust ja ilmekust;
  • harjutada tähtede ja sõnade kirjutamist.
  • kujundada ja tugevdada hääliku ja tähe vahelisi seoseid;
  • arendada oskust leida sõnast häälikuid ja tähti;
  • määrata häälikute ja tähtede asukohta sõnas;
  • harjutada silpide, sõnade, sõnaühendite, lausete ja jutukeste lugemist;
  • harjutada silpide liitmist sõnadeks, sõnade liitmist sõnaühenditeks, sõnade ja sõnaühendite sobitamist lausetesse;
  • harjutada valdavalt I- ja III-välteliste sõnade lugemist;
  • suurendada oskust loetut mõista ja sobilikult rakendada;
  • arendada lausete ja jutukeste lugemise soravust;
  • suurendada lugemise kiirust, õigsust ja ilmekust;
  • harjutada tähtede ja sõnade kirjutamist.
  • harjutada sõnade lugemist väldete kaupa ja võrdlevalt eri väldetes;
  • harjutada eri muutevormides sõnade lugemist grammatiliste kategooriate kaupa;
  • harjutada lühikeste, sageli korduvate sõnade lugemist ja äratundmist tekstides;
  • arendada lausete ja jutukeste lugemise soravust, suurendada lugemise kiirust, õigsust ja ilmekust;
  • harjutada sobivate keeleüksuste valikut vastavalt ülesande korraldusele;
  • harjutada sõnade ja lausete kirjutamist.
Kliki, et kuulata märgitud teksti