Fonoloogiliste oskuste test 6–7-aastaste laste düsleksia riski väljaselgitamiseks
Test on täiendav töövahend eelkõige õpetajatele ja tugispetsialistidele (eripedagoogid, logopeedid, abiõpetajad) koolieelses lasteasutuses ja 1. klassis düsleksia riski väljaselgitamise ühe tööriistana. Testi eesmärk ei ole saada ülevaadet õpilase keelepädevusest tervikuna ja test üksi ei võimalda anda vastust, kas lapsel on düsleksia või mitte. Düsleksia tuvastamine peaks koosnema lapse lugemis- ja õpitegevuste vaatlusest, intervjuudest, perekonnaloo uurimisest, õpitulemuste analüüsist ning testide kombinatsioonist.
- Kellele on test mõeldud?
Fonoloogiliste oskuste test on mõeldud 6–7-aastastele lastele, kelle lugemisoskuse areng on hoolimata saadud õpetusest olnud eakaaslastega võrreldes aeglane. Lugemisoskuse aeglasel arengul võib lisaks düsleksiale olla ka muid põhjuseid. Seepärast on oluline, et enne testi tegemist on vastatud jaatavalt alljärgnevatele väidetele:
- Laps on saanud regulaarset lugemise algõpetust lasteaias või eelkoolis.
- Ei ole põhjust arvata, et lugemisoskuse arengut pärsib vähene eesti keele oskus.
- Välistatud on korrigeerimata sensoorsed probleemid, st kuulmis- ja/või nägemislangus.
- Lapsel ei ole intellektipuuet.
- Ei ole alust arvata, et lapse kehv lugemisoskus on tingitud perekonna ebasoodsast sotsiaal-majanduslikust olukorrast.
Enne fonoloogiliste oskuste testi läbiviimist tutvu juhendmaterjaliga. Fonoloogiliste oskuste test on mõeldud individuaalseks täitmiseks. Test koosneb 14 ülesandest ja ühe testi läbimiseks kulub umbes 15–20 minutit.
NB! Õpilase koopia tuleb välja printida ja töökorraldused lapsele ette lugeda.
Lae fonoloogiliste oskuste test ja selle lisad alla siit:
Kurpius, S. E. R. & Stafford, M. E. (2006) Testimine ja mõõtmine. Kasutajasõbralik teejuht. Tallinna Ülikool: OÜ Vali Press.
Nigol, K. (2015) 5–7-aastaste laste fonoloogilised oskused ja nende seos lugemisoskusega, [Magistritöö, Tartu Ülikool].
Padrik, M., Hallap, M. Aid, M & Mäll, R. (2013) 5-6-aastaste laste kõnetest. Tartu: Stuudium.
Põld, L. (2023) Fonoloogiliste oskuste ning lugemis- ja kirjutamisoskuse testi sobivuse hindamine 6-7-aastaste laste düs-
leksiariski hindamiseks. [Magistritöö, Tallinna Ülikool].